Wat is AIP?

 

Het auto-immuun protocol gaat net een stapje verder dan paleo. Het is een protocol met 2 fases; eliminatie en re-introducties. Het is ontworpen voor mensen met auto-immuunziektes om van hun klachten af te komen en hopelijk de ziekte tot stilstand te brengen. Hieronder ga ik je vertellen waarom AIP zo geweldig is en waarom je het een kans moet geven!

 
 

Waar komt het vandaan?

Dr. Datis Kharrazian is een van de ‘founders’ van deze manier van eten en is onder andere de auteur van het book ‘Why do I still have thyroid problems when my lab tests are normal?’. Ook Dr. Loren Cordain hield zich bezig met auto-immuunziektes en hoe paleo daarbij kan helpen. Beide hebben een manier van eten en leven opgezet die verder gaat dan paleo en veel auto-immuunziektes aan pakt. Dr. Sarah Ballantyne heeft dit weer opgepakt en is nu een van de bekendste gezichten binnen de AIP-community. Zij schrijft op haar blog over het ‘waarom’ achter het AIP en legt dit zo uit dat het voor iedereen te begrijpen is.

Het AIP van Dr. Ballantyne is echter wel iets anders dan dat van Dr. Kharrazian. Op deze blog houd ik mij aan de richtlijnen van Dr. Kharrazian omdat deze toch iets verder gaan en naar mijn idee beter resultaat geven. Natuurlijk is het geheel aan jou om te kiezen wat je doet, maar laten we eerst even kijken naar wat het nu precies inhoud.

 
 

Voor wie is het?

Het is oorspronkelijk ontworpen voor mensen met auto-immuunziektes. Voorbeelden van auto-immuunziektes zijn type 1 diabetes, Hashimoto, Grave’s, Reuma, Coeliakie en de ziekte van Crohn. Veel mensen proberen paleo en zien echter geen verbeteringen, dan zou je kunnen kijken of het aan de groepen ligt die ook bij AIP worden vermeden. Doe dit echter wel altijd onder begeleiding of met het advies van een specialist. Het is namelijk niet de bedoeling dat AIP gebruikt wordt als een soort afval-methode, daar is het niet voor gemaakt.

Voor mensen met auto-immuunziektes is een AIP goede manier om van je klachten af te komen, misschien zelfs de immuun aanval tot stilstand te brengen. Dat betekent echter niet dat AIP ziektes kan genezen! Het is echt alleen bedoeld als een hulpmiddel. Het is ook geen medicijn, als je aan AIP begint betekent het niet dat je vervolgens kan stoppen met je medicijnen. 

 

 
 

Wat houd het precies in?

Zoals ik eerder al zei bestaat het protocol uit 2 fases. In de eliminatie fase vermijd je een aantal groepen die je later weer zult re-introduceren. Het gaat hier om eieren, noten, zaden, schimmels en nachtschades. Deze groepen vermijd je omdat ze bij veel mensen de immuun-aanval verergeren. Dit heeft te maken met de anti-nutriënten die deze groepen bevatten waardoor de darmen geïrriteerd raken. Welke dat precies doen bij jou zul je moeten uitzoeken tijdens de re-introductie fase. 

Ook vermijd je granen, peulvruchten en zuivel net als bij paleo. Dit doe je voor minimaal 30 dagen, ik raad zelf pas aan te gaan re-introduceren als je echt klachtenvrij bent. Dit kan even duren maar dan weet je zeker dat het goed gaat. Tijdens deze fase is het echt belangrijk heel strikt te zijn, dus ook geen etentjes buiten de deur! Het is overigens niet de bedoeling om AIP op zeer lange termijn te volgen, het is echt bedoelt als een tijdelijk protocol.
Natuurlijk kun je na moeilijke tijden van veel stress en ongelukjes weer terugvallen op de strikte versie van AIP.
Het re-introduceren gaat op een specifieke manier, Eileen Laird heeft daar een super goed stuk over geschreven en ik raad aan dat eerst te lezen voordat je begint. Met het re-introduceren creëer je zo een gepersonaliseerde versie van paleo.

Daarnaast is het belangrijk te weten dat dit zeker niet alleen om het aanpassen van voeding gaat. Het auto-immuun protocol zoals Dr. Kharrazian het beschrijft heeft 4 focus punten. Gezonde darmen, ‘nutrient density’, bloedsuiker in balans houden en het immuun systeem ondersteunen. Dit betekend dat het niet alleen gaat om wat je eet maar hoe en wanneer je eet. Belangrijk is bijvoorbeeld om echt te eten tot je vol zit, dat je genoeg omega 3 binnen krijgt en dergelijke. Ook is het belangrijk dat je genoeg, zon, beweging, plezier en slaap krijgt!

 
 

Wat eet ik wel?

Ik zal beginnen met een uitleg over wat je wel kan eten, dan beginnen we lekker positief! Hier zie je een plaatje met een lijst van alle voedingsmiddelen, deze kun je ook downloaden. Je kunt zien dat er nog vrij veel op staat. Gelukkig maar, want dat zorgt ervoor dat je lichaam niets tekort komt. Het is niet de bedoeling dat je al deze producten de hele tijd gaat eten, varieer en eet met de seizoenen mee. Het is heus niet erg om een hele week andijvie te eten als je dat maar niet 3 maanden lang doet. Zorg dat je bij elke maaltijd proteïne binnenkrijgt, en vergeet ook de vetten niet! Afgelopen jaren heeft vet echt een slechte reputatie gekregen maar dat is zo zonde. Vetten zijn een belangrijke bron van energie, zolang je de goede vetten eet hoef je geen zorgen te maken over je gewicht.

Elke maaltijd moet eigenlijk bestaan uit 75% groente en 25% vetten/proteïne. Zeker de eerste maand is het belangrijk je hieraan te houden, daarna is het heus niet erg als je een keer een pannenkoekje maakt voor het ontbijt. Let ook op dat je niet te weinig koolhydraten binnenkrijgt. Deze zijn ook heel belangrijk voor de energie. 

Er staan waarschijnlijk ook een aantal dingen op die je niet kent of normaal nooit eet. Botten bouillon is bijvoorbeeld heel erg belangrijk, het bevat veel vitaminen en mineralen die belangrijk zijn voor het herstellen van de darmen. Ook gefermenteerde groenten zijn een belangrijk onderdeel van AIP zoals zuurkool, kombucha of augurken (let wel dat deze gekoeld staan in de supermarkt). 

AIP Ja Basis
 
 

Wat eet ik niet?

Dit protocol elimineert naast de standaard niet-paleo voedingsmiddelen ook nog eens eieren, noten, zaden, schimmels en nachtschades. Dr. Ballantyne laat nog wel schimmels en bonen (doperwten en sperziebonen) toe maar ik heb zelf gemerkt dat het echt helpt om deze ook tijdelijk te vermijden. Wel is het belangrijk te onthouden dat je bovenstaande groepen weer gaat re-introduceren. Het is niet zo dat als je een auto-immuunziekte hebt, al deze voedingsmiddelen slecht voor iedereen zijn. 
 
Daarnaast is het ook belangrijk om alcohol, NSAIDS (heftige pijnstillers), algen, cacao, koffie, en fruit met een hoge glykemische index te vermijden. Niet iedereen doet het AIP overigens zo strikt. Ik denk dat het heel persoonlijk is, voor sommigen is het echt nodig en anderen merken al genoeg verbetering met het vermijden van bijvoorbeeld nachtschades. 
 
Ik probeer steeds te benadrukken hoe persoonlijk het is. Als je echt niet zonder deze pijnstillers kun functioneren is het natuurlijk niet de bedoeling hier zomaar mee te stoppen. Andersom geld dat natuurlijk ook, als je ergens allergisch voor ben moet je dat natuurlijk niet gaan eten omdat het wel AIP is. 
 
Voor de eerste maand wordt er ook aangeraden om alle AIP ‘baksels’ en suikervervangers te laten staan. 
AIP Nee basis
 
 

Dat gaat mij nooit lukken!

Natuurlijk wel : ) Het is gewoon een kwestie van jezelf overtuigen dat het nodig is. Mij is het ook zeker niet gelukt de eerst keer, sterker nog, ik ben nog steeds bezig met uitzoeken wat ik wel en niet kan eten. Het is ook heel persoonlijk en je zult merken dat jouw avontuur niet hetzelfde is als dat van een ander. De een ziet na 3 weken al verbetering de ander pas na 3 maanden.
 
Mijn belangrijkste tip: begin op je eigen tempo. Er zijn maar weinig mensen die van de een op de andere dag zo’n grote verandering kunnen maken, de meesten zullen toch echt stapje voor stapje gaan. Begin met het vermijden van gluten en granen en ga langzaam verder, dan kom je er vanzelf! 
 
 

Alles op een rijtje:

  • AIP is bedoeld voor mensen met een auto-immuunziekte, zodat de klachten verminderd worden.
  • AIP bestaat uit een eliminatie en re-introductie fase.
  • Bij AIP vermijd je tijdelijk bepaalde producten, zorg je voor genoeg slaap, minder stress, meer plezier en genoeg beweging.
  • AIP is niet bedoelt als afval-methode, afvallen is slechts de bonus 😉 
  • Doe AIP altijd onder begeleiding van een specialist die ook ervaring heeft met auto-immuunziektes.  
  • Geef het tijd. Stap niet zo maar over, zorg dat je lichaam ook kan wennen. Elimineer bij voorkeur eerst gluten en granen of begin bij het aanpassen van je lunch of ontbijt. 
  • Geen honger! Zorg dat je genoeg eet bij elke maaltijd, het is niet de bedoeling dat je honger lijdt. 
  • Re-introduceren doe je via een speciale manier
  • AIP is géén medicijn maar een hulpmiddel
 
 

Bekijk ook

 

Alles wat je nog niet wist over paleo. Als je nog even een opfrisser nodig heb of helemaal nieuw bent.

Voor sommige mensen is paleo niet genoeg. Daarom is er het Auto-immuunprotocol.

Voor de duidelijkheid heb ik wat afbeeldingen gemaakt waar je in één oogopslag belangrijke informatie kunt vinden.

Paleo en AIP gaan beide niet alleen over voeding maar ook over de manier waarop je leeft. Hier geef ik een aantal tips.