WAT IS PALEO?

Paleo is door de media de laatste jaren in zeer slecht daglicht gezet. Het word gezien als een hype, een dieet om af te vallen en ook nog eens slecht voor het lichaam. Hmmm… dat klinkt zeker niet goed. Gelukkig is dat niet zo. Ik ga je laten zien wat paleo wél is en waarom ik volgens deze principes eet en leef : ) 

 
 

In het kort

Het is een dieet met de focus op voeden, niet vullen. Het is gebaseerd op wat de mens in het Paleolithicum zou eten, dat is zo’n 2,5 miljoen jaar geleden. Natuurlijk weten we niet wat de mens toen precies at, maar er zijn wel duidelijke richtlijnen waar we ons aan houden bij paleo. Deze richtlijnen zijn, anders dan wat de media doet denken, juist gebaseerd op wetenschappelijke onderzoeken die ook nú worden uitgevoerd. 

 
 

Waar komt het vandaan?

De meest bekende naam onder paleo is hoogstwaarschijnlijk Loren Cordain, wetenschapper en auteur van het boek ‘The Paleo Diet’. Hij heeft er echt voor gezorgd dat paleo populair werd, maar een paar anderen waren al veel eerder bezig met de paleo manier van eten. In 1975 publiceert Walter L. Voegtlin ‘The Stone Age Diet’ waarin hij al verkent hoe men at in het Paleolithicum en hoe men dat nu kan toe passen. S. Boyd Eaton schrijft dan in 1988 met  M. Shostak, en M. Konner. het boek ‘The Paleolithic Prescription’.
Paleo wordt nu steeds bekender en dat zorgt ook voor nieuwe wetenschappelijke onderzoeken, als daar interesse voor is zal ik daar in de toekomst zeker een blog over schrijven. 
 
 

Waarom paleo?

Waarom eet ik AIP? Leven met Hashimoto

Als je 100% gezond bent kan ik heel goed begrijpen dat het moeilijk is om je voor te stellen dat voeding zoveel uit maakt. Een aantal jaar geleden had je mij hier zeker niet over kunnen spreken. Maar nadat ik moest leren leven met twee auto-immuunziekten heb ik verder gezocht dan de reguliere geneeskunde.

Voor veel mensen zijn gezondheidsproblemen de reden om over te stappen naar een paleo manier van leven. De manier waarop wij nu eten en leven (veel granen, bewerkt voedsel en suiker) draagt bij aan de ontwikkeling van bijvoorbeeld auto-immuunziekten als asthma en diabetes. De moderne geneeskunde biedt alleen maar pleisters aan voor dit soort ziektes, er wordt verder niets opgelost. Hoewel paleo niet kan genezen kan het wel veel klachten en symptomen laten verdwijnen.
Bij paleo worden producten vermeden die een ontstekende werking hebben en dit vermindert bij veel mensen hun klachten. Er worden drie grote groepen voedingsmiddelen vermeden: granen, zuivel en peulvruchten. Waarom dat zo is heeft te maken met de invloed van bepaalde stoffen in deze voedingsmiddelen op het lichaam, en dan met name de darmen. In mijn artikel over een lekkende darm ga ik daar wat dieper op in.
Naast deze drie groepen is het bij paleo ook belangrijk dat alles glutenvrij is. Veel van ons reageren op gluten zonder dat we dat weten, het is niet noodzakelijk Coeliakie te hebben om erop te reageren.
 
 

Wat mag ik dan nog eten?

Paleo is grotendeels groente en een beetje vlees of vis. Hieronder zie je een lijst met alle producten die wel gegeten worden. Het is echter niet zo dat het niet uit maakt hoe je deze producten combineert, dan zou het nog steeds geen paleo zijn! Het is belangrijk dat het eten op je bord voor 70 procent uit groente en voor 30 procent uit dierlijke producten bestaat. Daarnaast is het natuurlijk ideaal als je dit allemaal biologisch/gras gevoerd/wild gevangen kunt krijgen maar dat is niet altijd haalbaar. 
 
Zorg dat je goed varieert met alle groenten, met het seizoen eten bijvoorbeeld is ook nog eens goedkoper. Ik wil er ook nog graag bij zeggen dat het belangrijk is de focus meer te leggen bij vis en orgaanvlees dan het andere vlees. Deze bevatten namelijk de meeste voedingstoffen. 
 
Mijn allerbelangrijkste advies zou gaan over wat in het engels ‘nutriënt density’ wordt genoemd. Ik merk zelf dat dit bij paleo soms vergeten wordt. Deze term gaat over de hoeveelheid voedingstoffen per eenheid. Bijvoorbeeld als je een keuze maakt tussen een appel en een zoete aardappel, dan bevat de zoete aardappel natuurlijk de meeste voedingstoffen en minder suiker. 
Natuurlijk kun je er niet altijd op letten maar het is wel belangrijk dat je in de gaten houd dat je genoeg voedingstoffen binnen krijgt en waar deze vandaan komen.
 
Dit is een handige infographic met (bijna) alle voedingsmiddelen die wel gegeten mogen worden.
 
 

Wat moet ik vermijden?

 
Hieronder een lijst met wat er níet gegeten wordt. Wauw dat kan nog eens confronterend zijn! Het gaat om heel veel producten die wij hier in Nederland dagelijks gebruiken. Alle granen, peulvruchten, zuivel en bewerkt voedsel. Dit betekent waarschijnlijk wel dat je veel zelf zal moeten maken of bij een slager zal moeten halen. Er zitten vaak veel niet-paleo ingrediënten verstopt in andere producten dus let goed op de labels. Koop je bijvoorbeeld een hamburger dan zou daar zomaar bloem in verwerkt kunnen zitten. 
 
Er zijn mensen die er voor kiezen om alleen lactose te vermijden en niet zuivel in het geheel. Hier zijn de meningen over verdeelt en ik denk dat het een kwestie is van uitproberen. Niet alle richtlijnen van paleo zijn zwart op wit, sommige dingen zijn heel persoonlijk en het gaat er vooral om hoe jij je er bij voelt en hoe jouw lichaam erop reageert. Vermijd het product voor 3 weken en kijk dan hoe je erop reageert, let heel goed op en neem de tijd. Dan merk je vanzelf of jouw lichaam er tegen kan of niet.
 
 
Binnen Paleo zijn er ook een aantal mensen die nóg meer producten vermijden zoals noten of nachtschades. Zij volgen het Auto-immuun Protocol, hierbij wordt nog beter gekeken naar wat jouw lichaam wel of niet aan kan. 
 
 

Bekijk ook